Tendintele pentru mobilier de birou prezentate la Neocon, Chicago 2014
Deja il cunoasteti pe John Sacks (consultant Hansen Office Design) din postul despre Neocon din 2013.
Iata impresiile lui de la editia de anul acesta, 9-11 iunie 2014.
”Neocon a debutat în sunet de trompete şi s-a sfârşit aproape neobservat.
Luni şi marţi dimineaţa, masele numeroase de oameni au creat impresia că reprezentanţii companiilor de mobilier sunt cele mai importante persoane din lume. Toată lumea dorea să le vorbească.
Deşi, conform raportului Mart, înscrierile au fost cu 21% mai mari decât în 2013, numărul vizitatorilor a părut a fi mai scăzut decât în anul precedent. Se poate ca vremea mohorâtă, întunecată, destul de rece şi umedă să fi fost de vină. Într-adevăr, condiţiile meteo au fost destul de neobişnuite pentru luna iunie în Chicago. Cu toate acestea, lumea a fost bine dispusă, iar coridoarele Centrului Mart au răsunat cu strigăte de bucurie la întâlnirea vechilor prieteni, care s-au grăbit să schimbe promisiuni de reîntâlnire pentru a lua masa ori pentru a iesi la o cafea împreună.
Acest eveniment este o dovadă remarcabilă de anacronism, într-o lume in care orice altfel de întâlnire de acest nivel este anostă, disciplinată şi organizată conform unui set bine conturat de reguli. Alte expoziţii de gen sunt organizate pe baza unei platforme cu delimitări dreptunghiulare, menită să fie traversată de la un capăt la celălalt cu eficienţă militară, poate chiar robotică, obligând vizitatorul să fie condus în mod automat de la un stand la altul. Aceasta nu înseamnă desigur că este uşor să traversezi Neocon-ul! Întârziaţii au savurat din plin cucerirea acestei neobişnuite locaţii. Printre caracteristicile definitorii ale evenimentului s-au numărat şi ruta timpurie de luni dimineaţă a ascensorului până la etajul 11, de unde fiecare vizitator s-a găsit responsabil de propria cale de acces spre expoziţiile etajelor inferioare, via scări. Mai târziu, vizitatorii s-au văzut nevoiţi să coboare cu liftul şase etaje doar pentru a urca de la etajul 7 la etajul 8! Coridoarele diagonale, care se intersectau în mai multe puncte, au pus la grea încercare chiar şi pe cei mai experimentaţi vizitatori, care după ce parcurgeau câteva sute de metri, se regăseau cu surprindere în acelaşi loc de unde porniseră iniţial. Toate aceste detalii fac parte din farmecul Neocon, care se doreşte cultivat şi educat. Cine are nevoie de anost şi de fad?
Majoritatea companiilor participante la un astfel de eveniment devin generoase în cheltuieli şi investesc mici averi în amenajarea showroom-ului, în exponate nou-nouţe şi în marketing. Pentru ca aceste companii să-şi recupereze în mod rezonabil investiţia, expoziţia trebuie să fie suficient de îndelungată, încât să permită vizitatorilor timpul necesar pentru a descoperi ceea ce îi atrage. Directorii companiilor participante la eveniment au fost şi ei prezenţi la Mart, chiar de sâmbătă, oferind sprijin şi indicaţii detaşaţilor şi participând la întâlniri oficiale. Marţi după-amiază este deja de la sine înţeles că aceşti oameni trebuie să se întoarcă la birouri, astfel încât se face linişte, după care miercuri totul doarme. Acest lucru înseamnă că de fapt expoziţia nu durează decât o zi şi jumătate, ceea ce nu este nici pe departe suficient.
Ar trebui recunoscut faptul că în ziua de duminică se desfăşoară deja multe afaceri, chiar în timp ce sunt realizate tuşele finale ale showroom-urilor şi standurilor de prezentare. În felul acesta, ziua deschiderii poate fi devansată, caz în care expoziţia ar dura de duminică (ora 11.00) până miercuri. Iar astfel s-ar oferi o posibilitate mai mare companiilor de a-şi recupera investiţiile, iar vizitatorilor şansa de a descoperi noutatile.
Tendintele:
Mesajele transmise de acest eveniment s-au dovedit conforme cu tendinţele evidente în ce priveşte mobilierul. Conceptul de reglare pe înălţime a poziţiei biroului a ajuns în mare forţă în Statele Unite. Aproape niciun producător de mobilier nu a reuşit să evite expunerea unui astfel de concept. Producatorii s-au intrecut in functionalitati de genul: cit de usor se poatedeplasa blatul, distanţa de deplasare, greutatea susţinută de mecanism şi chiar siguranţa manipulării manetei de deplasare a blatului.
Imaginea 1: Revolutionarele mese cu inaltime reglabila de la Knoll
Biroul Stir Kinetic produs de compania Stir din California dispune chiar de un dispozitiv de control de tip iPhone, integrat în blat care personalizează funcţionarea mecanismului în funcţie de înălţimea şi greutatea utilizatorului şi care mişcă uşor suprafaţa din când în când, pentru a reaminti utilizatorului să se mişte şi el!
În afară de această inovaţie, noile implementări în ce priveşte lspatiul de lucru nu au fost decât derivate ale produselor anterioare. Cu toate acestea, o temă comună a leaderilor mondiali de mobilier de birou precum Teknion şi Steelcase a fost revenirea la spaţiul individual de lucru. Abordarea Teknion a adus atmosfera căminului prin culori calde şi utilizarea furnirului de lemn, în timp ce Steelcase a mers pe varianta multifuncţională a biroului individual, care include şi o zonă pentru întâlniri între manager şi echipa sa. Aceasta zonă tine si de loc de întâlnire a echipei în lipsa managerului. Desigur, ideea revenirii la birourile stil ierarhic, unde unii beneficiază de spaţii personale, după ce au petrecut ultimii zece ani sau mai mult încercând din răsputeri să ajungă în acea minunată zonă de colaborare şi discuţii oferită de birouri, care în afara întâlnirilor şi interviurilor sunt aproape complet deschise, are iz de uşor regres.
Zonele de relaxare au fost mobilate cu diverse fotolii şi canapele, precum şi cu alte grupări informale de mese şi scaune joase, înconjurate de paravane şi de alte tipuri de solutii de separare a spatiului. Oferta venită din partea Haworth – Openest – sub semnătura de design a Patriciei Urquiola a câştigat titlul de Best of Competition (trad. “Cel mai bun exponat al competiţiei”), în timp ce compania Okamura a expus atrăgătorul aranjament numit Muffle.
Imaginea 2: Openest de la Haworth
Imaginea 3: Muffle de la Okamura
Produsele:
Alessandro Piretti, fiul lui Giancarlo, a prezentat noul său design de scaun versatil – Variable – pentru Teknion, care a dezvoltat prima dată această idee în anii 1970 şi 1980.
Imaginea 4: Scaunul Variable de la Teknion şi Alessandro Piretti
KI a câştigat medalia de aur pentru Trellis, un panou conceput pentru organizarea cablurilor pentru birourile reglabile pe înălţime.
Showroom-ul Izzy Design, care în ultimii ani a fost un element de bază al expoziţiei datorită standardelor pe care le-a impus în materie de gândire inovatoare, a dezamăgit anul acesta, din cauza spaţiului ocupat de diferite versiuni ale structurii lor Architectural Elements.
VS din Germania a expus o gamă de mobilier şcolar, caracterizată de simplitate încântătoare: gama Puzzle, sub semnătura designerului David Stubbs.
maginea 6: Puzzle de David Stubbs, pentru VS
Au mai fost prezente şi obişnuitele scaune de birou, multe dintre ele cu design al spătarului din plastic îmbrăcat în plasă, în alb sau negru, şi o gamă diversificată de elemente ergonomice care să justifice funcţiile servite de forme, articulaţii şi elementele de control pentru fiecare din acestea. Okamura a lansat un nou scaun de birou, Sylphy, creat de echipa internă de design a companiei.
Imaginea 7: Sylphy de la Okamura
Imaginea 8: Model Gesture actualizat de la Steelcase
Imaginea 9: Mimeo de la Allsteel
Teknion a lansat un paravan demn de medalia de aur câştigată – Litewall – extrem de simplu, uşor şi care se ataşează vecinilor săi prin magneţi integraţi, fără a fi nevoie de instrumente de lucru suplimentare. Paravanele au picioare din aluminiu care pivotează la nevoie şi care sunt mascate în partea inferioară a paravanului – devin astfel complet nevăzute atunci când nu sunt necesare.
Compania Coalesse a expus multe produse noi frumoase şi, la fel ca în anii precedenţi, acestea au reprezentat figuri strălucitoare ale evenimentului pentru toţi cei interesaţi de design inovator. Modelul Hosu Convertible este un scaun tip şezlong, care poate fi utilizat atât ca scaun convenţional de living room, cât şi ca şezlong confortabil, prin plasarea pernei de şezut pe podea. Noul lor scaun din fibră de carbon, listat la un preţ de bază de 1.750 de dolari, a impresionat prin greutatea sa scăzută şi prin proprietăţile tactile plăcute.
Imaginea 10: Hosu de la Coalesse
Imaginea 11: Scaun din fibră de carbon de la Coalesse
Nu auzisem înainte de mobilier special pentru obezi. Compania 9-5 Seating din California a prezentat o selecţie de produse care include scaune de aşteptare şi de birou pentru ocupanţi rubensieni.
Imaginea 12: Scaune de aşteptare de la 9-5 Seating
Etajele 7 şi 8 ale centrului Mart au fost reorganizate cu scopul de a grupa participanţii la eveniment într-o aparentă ordine logică. Dar de fapt aceasta a sfidat puterea de înţelegere a majorităţii vizitatorilor. Jumătate din etajul 8 era blocată şi neutilizată. Au existat suficiente companii din Asia, însă este greu de înţeles cum s-au aşteptat acestea să facă vânzări fără dealeri sau reprezentanţi prezenţi la stand. Etichete de preţ cu înscrisuri de mână şi de proporţii mari, lipite direct pe produs, nu au adăugat deloc farmec exponatelor prezentate. Printre diversele oferte inovatoare expuse, majoritatea covârşitoare a revenit gamei de produse electronice de mascare acustica şi sisteme de încărcare prin inducţie pentru dispozitive portabile şi laptop-uri (inclusiv Aircharge), prezente în număr mare.
Un produs cu totul neobişnuit a fost scaunul Freedman conceput de osteopatul Simon Freedman din Regatul Unit, pe baza cunoştinţelor sale de anatomie a corpului uman. Realizat în majoritate din aluminiu turnat, acest scaun redus ca dimensiuni şi extrem de confortabil sileşte ocupantul să adopte o postură corectă.
Connection, un alt participant britanic, a fost reprezentat în Statele Unite de către Palmer Hamilton, care a câştigat medalia de argint cu separeul Hive.
Imaginea 14: Hive de la Connection
Ce aşteptăm de la acest eveniment în anul următor? Spre deosebire de anii trecuţi, se pare că au dispărut toate semnele de întrebare referitor la Neocon, astfel încât nimeni nu mai are nicio îndoială că acest eveniment va continua să prospere. Spre deosebire de evenimentele de gen organizate la nivel european – precum Orgatec, Salonul de la Milano şi altele – mare parte din succesul Neocon se datorează în proporţie de 100% angajamentului venit din partea fiecărui producător important de mobilier din America de Nord. Iar atât timp cât această tendinţă continuă, acest eveniment deosebit de plăcut, informativ şi complet aparte va continua nestingherit.
John Sacks
Servicii de consultanţă JSA
www.jsacs.com
info@jsacs.com